Prelucrarea stocurilor in lohn reprezinta o activitate de prestare de servicii.
Bunurile primite spre prelucrare nu sunt inregistrate in conturile de active (stocuri de natura materiilor prime).
In conturile de cheltuieli se colecteaza costurile cu realizarea serviciilor de prelucrare in functie de natura precum si cu materialele consumabile aprovizionate de societatea prelucratoare si consumate in procesul obtinerii produsului finit.
Exemplu
O societate primeste de la un partener din Italia materie prima (materiale) pentru realizarea unor confectii.
In luna aprilie se primeste materie prima in valoare de 18.000 euro. Societatea din Romania inregistreaza consumurile proprii de:
– materiale consumabile – 3.400 lei
– captuseala 5.100 lei
-amortizari 8.900 lei
– utilitati (energie electrica, apa) – 1.200 lei
– salarii 10.000 lei
Pentru serviciile prestate societatea romaneasca adauga un procent de 30% la costul serviciilor pentru care emite factura catre beneficiar.
Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor de lohn:
– materiale primite spre prelucrare
Debit cont 8032- Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare
18.000 euro x 4,5040 lei/euro = 81.072 lei
- inregistrare achizitie si consumuri materiale specifice (captuseala)
% = 401 6.324
3021 Furnizori 5.100
Materiale auxiliare
4426 1.224
TVA deductibila
– consum
6021 = 3021 5.100
Cheltuieli cu materialele auxiliare Materiale auxiliare
- inregistrare achizitie si consumuri de alte materiale
% = 401 4.216
3028 Furnizori 3.400
Alte materiale consumabile
4426 816
TVA deductibila
– consum
6028 = 3028 3.400
Cheltuieli cu alte materiale consumabile Materiale consumabile
- inregistrare amortizare utilaje
6811 = |
2813 |
8.900 |
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor |
Amortizarea instalaţiilor si mijloacelor de transport |
|
% = 605 |
401 Furnizori |
1.488 |
Cheltuieli privind energia şi apa |
|
1.200 |
4426 |
|
288 |
TVA deductibila |
|
|
641 = |
421 |
10.000 |
Cheltuieli cu salariile personalului |
Personal – salarii datorate |
|
– retineri din salariul brut
421 = |
% |
2.650 |
Personal-salarii datorate |
4312 |
1.050 |
|
Contribuţia personalului la asigurările sociale |
|
|
4314 |
550 |
|
Contribuţia angajaţilor pentru asigurările sociale de sănătate |
|
|
4372 |
50 |
|
Contribuţia personalului la fondul de şomaj |
|
|
444 |
1.000 |
|
Impozitul pe venituri de natura salariilor |
|
- contributii aferente salariilor CAS 15,8% x 10.000 lei
6451 = 4311 1.580
Contribuţia unităţii la asigurările sociale Contribuţia unităţii la asigurările sociale
– fondul de sănătate 5,2% x 10.000 lei
6453 = 4313 520
Contribuţia angajatorului pentru Contribuţia angajatorului pentru
asigurările sociale de sănătate asigurările sociale de sănătate
– fondul de somaj
6452 = 4371 50
Contribuţia unităţii pentru Contribuţia unităţii la
ajutorul de şomaj fondul de şomaj
– contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate 0,85% x 10.000 lei =85 lei
6453 = 4313/analitic 85
Contribuţia angajatorului pentru Contribuţia angajatorului pentru
asigurările sociale de sănătate asigurările sociale de sănătate
- contribuţia pentru fondul de garantare a creanţelor salariale 0,25% x 10.000 lei = 25 lei
635 = 447 25
Cheltuieli cu alte impozite si taxe Fonduri speciale – taxe şi vărsăminte
asimilate
– Contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale
6451 = 4311 26
Contribuţia unităţii la asigurările sociale Contribuţia unităţii la asigurările sociale
Costul stocurilor unui prestator de servicii cuprinde manopera şi alte cheltuieli legate de personalul direct angajat în furnizarea serviciilor, inclusiv personalul însărcinat cu supravegherea, precum şi cheltuielile de regie corespunzătoare.
Costul serviciilor: 5.100 +3.400+8.900+ 1.200+ 10.000 +1.580 +520 +50+ 85+ 25 +26 = 30.886 lei
– Emiterea facturii de manopera, conform contractului incheiat 30.886 lei x 1,3 = 40.152 lei
411 = 704 40.152
Clienti Venituri din servicii prestate
Din punct de vedere al Taxei pe valoarea adaugata, operatiunea nu reprezinta un transfer. Persoana care primeşte bunurile în vederea realizării lucrărilor trebuie să înscrie bunurile în registrul bunurilor primite.
Acest registru va cuprinde:
– denumirea şi adresa expeditorului;
– un număr de ordine;
– data primirii bunurilor;
– descrierea bunurilor primite;
– cantitatea bunurilor primite;
– data transportului bunurilor transmise clientului după expertizare sau prelucrare;
– cantitatea şi descrierea bunurilor care sunt returnate clientului după expertizare sau prelucrare;
– cantitatea şi descrierea bunurilor care nu sunt returnate clientului;
– o menţiune referitoare la documentele emise în legătură cu serviciile prestate, precum şi data emiterii acestor documente.
**** Nu uita! Lasa un comentariu!